Social Impact Day Noord

2017

Programma

09:00
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
17:30
18:00
Zaal 1
Zaal 1
Talkshow: De agenda voor Noord-Nederland
13:15 - 14:00
Welke onderwerpen zijn volgens regionale experts dé issues in het noorden, hoe pakken we deze kwesties aan en wat kan de rol van sociaal ondernemen hierbij zijn?

Voor de wereld hebben we de Global Development Goals. Maar wat is onze regionale agenda om de toekomst vóór te zijn? In dit panel gaan beleidsmakers, onderzoekers en ondernemers in gesprek om de agenda op te stellen voor de regio. Welke onderwerpen zijn volgens deze regionale experts dé issues waar sociale ondernemingen zich op zouden moeten richten? We bespreken niet alleen wáár de focus dient te liggen, maar ook hoe deze kwesties kunnen worden aangepakt en wat de rol van sociaal ondernemen hierbij kan zijn. Kortom: wat zijn de grootste uitdagingen in het Noorden? En: wat en wie hebben we nodig om deze aan te pakken? Panelleden: Rob Verhofstad (Hanzehogeschool), Hans Bergsma (Gebiedscooperatie Westerkwartier), Elly Pastoor (wethouder Grootegast). Dit onderdeel is gericht op: overheid, corporate, onderwijs, non-profit, mkb Deze talkshow duurt 45 minuten.

Talkshow: Arbeidsparticipatie, probleem of kans?
14:15 - 15:00
<p>Ondernemers en onderzoekers in gesprek over arbeidsparticipatie in Noord-Nederland. Zijn afspraakbanen een verplicht nummer of brengen ze juist kansen voor bedrijven?</p>

Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste sociale ondernemingen in het Noorden zich richten op arbeidsparticipatie: het realiseren van werk voor mensen die anders moeilijk aan de slag komen. Ook in de politiek horen we regelmatig dat een te grote groep mensen ‘op de bank zit’, en dat we meer banen moeten realiseren. Is het relatief hoge aantal werklozen een bedreiging voor het Noorden, of juist een kans om door te pakken? En: hoe krijgen we ondernemers mee in deze beweging? Een talkshow met ondernemers en onderzoekers: relevante partijen uit de drie noordelijke provincies gaan met elkaar en de zaal in gesprek over hoe we dit onderwerp tot een succes kunnen maken in Noord-Nederland. Panelleden: Marco Florijn (SeaStarters), Corinne Grefte (Visschedijk), Renate Westdijk (Enwestdijk) en Petra Oden (Hanzehogeschool) Dit onderdeel is gericht op: overheid, mkb, corporate, onderwijs Deze talkshow duurt 45 minuten.

Talkshow: De sector sociaal ondernemen vooruit!
15:15 - 16:00
Sociale ondernemingen leveren economische welvaart, innovatie, arbeidsplaatsen én lossen maatschappelijke problemen op. Hoe zorgen we dat deze sector in Noord-Nederland sneller en verder vooruit komt?

Sociaal ondernemen is wereldwijd (en zeker in Europa) een groeiende sector. De groei in omzet, productie en werkgelegenheid is in deze sector groter dan het gemiddelde. Nederland loopt op dit gebied helaas nog niet voorop, en Noord-Nederland sluit daar nog eens achteraan. Waarom staat de sector in Noord-Nederland nog relatief in de kinderschoenen? En hoe zorgen we voor aansluiting bij de rest van Europa? De noodzaak is er, maatschappelijke uitdagingen genoeg, nu nog actie! Panelleden: Lineke Post (Stichting DOEN), Luuk Duursma (Alescon), Roelof de Vries (Met Andere Waarde) en Pieter Nammensma (Werk in Zicht). Dit onderdeel is gericht op: overheid, corporate, mkb, onderwijs, start-up Deze talkshow duurt 45 minuten.

Zaal 2
Zaal 2
Inloop & koffie (vanaf 8:45)
09:00 - 09:15

Inloop, registratie en koffie van Moyee

Opening met Wethouders
09:15 - 09:45
Opening van de dag met Wethouders van Groningen.

Opening van de dag met Wethouders Mattias Gijsbertsen en Roeland van der Schaaf. Korte Q&A onder leiding van dagvoorzitter Linda Vermaat over de uitdagingen van de regio en de rol van ondernemers in de samenleving.

Keynote Ruud Koornstra
09:45 - 10:30
De eerste energiecommissaris van Nederland legt uit waarom het tijd is voor actie en wat we kunnen doen.

Ruud Koornstra (1964): groene innovator en eerste Energiecommissaris van Nederland. Duurzaamheid staat volgens hem niet gelijk aan verminderen of beknibbelen, maar is “handelen vanuit overvloed.” Als expert op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, biedt sociaal ondernemen volgens hem oneindig veel kansen, voor een betere wereld én een betere onderneming. Speciale videoboodschap van Ruud Koornstra voor ondernemers uit Noord-Nederland: Na een carrièrestart als tv-producent richtte Koornstra Tendris Holding op, een initiëringmaatschappij voor sociale ondernemingen waarvanuit tal van nieuwe sociale ondernemingen zijn ontstaan: o.a. Durion Energie, The New Motion, Lemnis Lighting, Algae Food & Fuel en Tendris Solutions, een technologisch innovatiecentrum voor energie en milieutechnologie. Hij is voorzitter van ondernemersvereniging De Groene Zaak, staat op plaats 36 van de Duurzame 100 van Trouw en schrijft zowel columns voor het Financiële Dagblad en De Telegraaf, als boeken over sociaal ondernemen. "Het gaat om agenderen en mobiliseren. Resetten en opnieuw kijken. Nederland is innovatief, creatief, ondernemend en rijk, sterk in wetenschap, medische wetenschap en technologie. We hebben alle ingredienten in huis, maar Nederland rolt achter de technologie aan, en is verre van koploper als het gaat om sociaal ondernemen in Europa. Als wij met dit alles in huis al geen bijdrage (kunnen) leveren aan de wereld van de toekomst, wie/hoe dan?"  

Pauze
10:30 - 11:00
<p>Pauze met koffie van Moyee in zaal 2 en de benedenfoyer.</p>

Pauze met koffie van Moyee in zaal 2 en de benedenfoyer.

Keynote Camilla Marcus-Dew
11:00 - 11:45
Oprichter van The Soap Co. vertelt hoe financieel en sociaal effect hand in hand kunnen gaan.

Camilla Marcus-Dew zet zich in voor sociale ondernemingen in zowel de non-profit als commerciële sector, om met resultaatgerichte bedrijfsvoering en processen meer sociale impact te creëren. Is voorvechtster van Conscious Consumerism: een bewuste manier van consumeren, waarbij mensen zich realiseren dat zij met elke aankoop de wereld kunnen verbeteren: financieel, sociaal alsook met betrekking tot het milieu. Na te hebben gewerkt in International Development, management consulting, projectmanagement en analytics (o.a. Vodafone, Allianz, Lloyds Banking Group, Catholic Relief Services en The Walt Disney Company), richtte Marcus-Dew The Soap Co op. Deze sociale onderneming maakt ‘goede producten op een goede manier’, door training en arbeidsplaatsen te realiseren voor mensen met een visuele of andere handicap of op een andere manier afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Ook stuurt ze het ‘Women of Impact’ programma aan, waarin vrouwelijke leidinggevenden uit de professionele dienstverlening worden gekoppeld aan sociale ondernemingen die gerund worden door en voor vrouwen. Wil praktische, betrouwbare en efficiënte oplossingen vinden voor maatschappelijke uitdagingen.

Panelgesprek
11:45 - 12:15
<p>Dagvoorzitter Linda Vermaat gaat in gesprek met regionale overheden en Ruud Koornstra over ambities en kansen voor het noorden. Hoe jagen we sociaal en duurzaam ondernemen aan?</p>

Dagvoorzitter Linda Vermaat gaat in gesprek met keynote speaker Ruud Koornstra, gedeputeerde Henk Brink (Provincie Drenthe), gedeputeerde Nienke Homan (Provincie Groningen / Energie en -transitie) én de zaal. Er wordt ingegaan op vragen als: hoe passen we sociaal ondernemen meer toe in het Noorden om de uitdagingen die er liggen aan te gaan? Hoe vertalen we de lessen van deze sector elders in Nederland en Europa naar onze regio en wat kunnen verschillende partijen, zoals overheid, ondernemers en onderzoekers, doen om sociaal en duurzaam ondernemen aan te jagen?

Lunchpauze
12:15 - 13:15
<p>Lunch met soep van Kromkommer.</p>

Lunch met soep van Kromkommer en koffie van Moyee in de bovenfoyer.

Vergroot je markt met innovatieve groei- en deelmodellen
13:15 - 14:00
Leer van deze sociale ondernemers met een innovatief groei- of deelmodel, die opschalen, franchisen of open source delen voor meer impact. Welk model past bij jouw bedrijf?

Eén van de bijzondere eigenschappen van sociale ondernemingen is dat ze concurrentie toejuichen in plaats van tegenhouden. Sociale ondernemingen zijn immers opgericht om een bepaald maatschappelijk probleem op te lossen, dus hoe meer andere ondernemers dit doen, hoe beter. Veel sociale ondernemingen hebben dan ook een soort (gratis) franchise model, waarbij ze actief meewerken aan het uitbreiden van de markt elders. In deze sessie gaan we in gesprek met sociale ondernemingen die zich over het land verspreiden, of op het punt staan dat te doen. Marloes Dekker is oprichter van Jimmy's, een jongerennetwerk dat wordt gerund door jonge mensen en een netwerk van experts. Jimmy's werd opgezet vanuit Up to Us, dat gespecialiseerd is in trajecten om jongeren samen te laten praten en werken met welzijn, jeugdzorg en onderwijs.  Jimmy's is op steeds meer plaatsen in Nederland te vinden en faciliteert omgevingen, situaties en omstandigheden waarin jongeren (informeel) leren, samenwerken, uitgedaagd worden en nieuwe mogelijkheden creëren voor zichzelf en anderen. De kracht van deze aanpak zit onder andere in co-creatie, gelijkwaardige samenwerking en creëren van eigenaarschap. Gaan zakelijk en maatschappelijke winst samen? Zeker! Volgens Marloes zit in tijden van verandering de kunst gewoon in het licht reizen en slim kiezen. Precious Plastic heeft de afgelopen twee jaar machines ontwikkeld om lokaal plastic afval te recyclen, met gebruik van simpele tools en materiaal. Precious Plastic deelt alle blueprints online, open source, zodat iedereen waardanook ter wereld eenzelfde machine kan bouwen. Zo kan op heel veel plekken lokaal plastic afval een nieuw leven krijgen als iets heel anders. Binnen Zorgcoöperatie Noord zorgen kleinschalige zorgaanbieders samen met elkaar voor het leveren van een divers en kwalitatief zorgaanbod in Friesland. Kleinschaligheid betekent dichtbij, op maat en uitgaand van de behoefte van de klant. Coöperatief betekent dat we van elkaars kwaliteiten gebruik kunnen maken om aan de boven genoemde diversiteit en kwaliteit handen en voeten te geven. René de la Porte vertelt over deze coöperatievorm, waardoor Zorgcoöperatie Noord een van de grotere zorgaanbieders in Friesland is geworden, met ondernemers in elke regio, stad en elk dorp. Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb Deze sessie duurt 45 minuten.

Werksessie: samen aan de slag
14:15 - 15:00
In deze 'open space' werksessie gaan we samen aan de slag om Noord-Nederland beter te maken. Niet lullen maar poetsen: tijd voor ACTIE!

Ik wil nú wat doen! Wat is het doel? Dat bepalen jullie samen! Wat is de uitkomst? Daar zijn we heel benieuwd naar; misschien presenteert zich in 2018 wel een geheel nieuwe sociale onderneming! Wij zorgen voor flip-overs, stiften, post-its en koffie. Neem je ondernemende geest mee naar deze co-creatie-sessie, stroop je mouwen op en ga samen aan de slag! Tijdens de vorige editie van de Social Impact Day waren er veel ondernemende deelnemers die al op de dag zelf in actie wilden komen. Daarom presenteren we in het programma bij wijze van experiment deze open space, waarin ondernemers en creatievelingen samen aan de slag kunnen, onder leiding van een ervaren procesbegeleider. Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb Deze werksessie duurt 45 minuten.

Open podium: Speed coaching
15:15 - 16:00
In deze omgekeerde sessie zitten de experts in de zaal en staan de ondernemers op het podium! Welke vraag leg jij voor aan ons team van experts met ondernemerservaring, een groot netwerk of kennis van wetgeving? Geef je op!

Al maanden bezig met een bepaald aspect van sociaal ondernemen? Zit je vast in de ontwikkeling van een verdienmodel? Is er een brandende kwestie waar je maar niet uitkomt? Tijdens deze omgekeerde sessie mag jij als bezoeker op het podium plaatsnemen, terwijl de experts in de zaal zitten. Ervaren (sociaal) ondernemers, adviseurs en beleidsmakers zitten klaar om advies te geven en mee te denken. Vanaf het podium leggen ondernemers een concreet probleem voor, waarop de zaal kan antwoorden. Hoe duidelijker de vraag is uitgewerkt, hoe gerichter de hulp: in één klap advies, tips en tricks van diverse experts uit verschillende hoeken. Een soort speeddate meets dragon’s den - en in plaats van één-op-één ontmoet je in deze sessie één-op-veel! Er is voor deze speed coaching slechts een beperkt aantal plaatsen op het podium beschikbaar. Ook vindt er een selectie plaats na aanmelding. Hierover ontvang je voorafgaand aan de Social Impact Day apart bericht van ons. Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb Het open podium duurt 45 minuten.

Pauze
16:00 - 16:15

Pauze met koffie van Moyee in zaal 2 en inloop voor de uitreiking van de Social Impact Award 2017.

Social Impact Award uitreiking
16:15 - 16:45
Uitreiking van de Social Impact Award 2017 door juryvoorzitter Carl Drenth.

Welke jonge onderneming uit Noord-Nederland genereert de meeste maatschappelijke meerwaarde? De Social Impact Award wordt uitgereikt aan een bedrijf jonger dan 5 jaar oud dat een veelbelovend (verdien)model heeft ontwikkelt (of aan het ontwikkelen is) om economische en maatschappelijke meerwaarde te realiseren. De winnaar ontvangt een geldbedrag van €1.500,- en een coachingstraject ter waarde van €10.000,-. Tot 22 oktober kan iedereen een onderneming uit Noord-Nederland voordragen voor deze bijzondere stimuleringsprijs! Lees meer informatie over de Social Impact Award en de nominaties.

Impact Netwerkborrel
16:45 - 17:45
<p>Wissel informatie en ervaringen uit met andere ondernemers. Werk aan de toekomst van jouw ondernemerschap. Borrel en praat na mét Dutch Weed Bites!</p>

Op Social Impact Day Noord komt een grote, diverse groep ondernemers, beleidsmakers en onderzoekers bij elkaar. Een belangrijk doel van de dag is dat onze deelnemers nieuwe verbindingen met elkaar aangaan. Dit is hét moment om even bij te praten over de dag, net die persoon aan te spreken die je al de hele dag wilt spreken, of hulp te vragen bij het realiseren van jouw doel. Tijdens onze Impact Netwerkborrel zorgen we niet alleen voor ontspanning, maar ook voor een laagdrempelig netwerkmoment, waarbij vraag en aanbod bij elkaar kunnen komen. Wissel informatie uit, deel je ervaringen van de dag en verbind jouw onderneming aan onderwerpen waar je in de toekomst meer mee wilt doen. Zo realiseren we samen het meeste impact in Noord Nederland. Wat heb je vandaag geleerd, welk model of idee neem je mee naar huis, welke contacten heb jij gelegd? Doe je mee? En we serveren ook nog eens Dutch Weed Bites, van de makers van de Dutch Weed Burger!

Zaal 3
Zaal 3
Social Return is serious business
13:15 - 14:00
Bij deze bedrijven wordt op middelgrote schaal werk gerealiseerd, terwijl zij er zelf ook beter van worden. Welke lessen kun jij als ondernemer hier van leren?

In deze sessie staan een aantal middelgrote bedrijven uit de regio. Ze zijn alle verschillend maar hebben één ding gemeen: met de activiteiten die ze ontplooien proberen ze zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te realiseren voor mensen met een beperking. Hier wordt op middelgrote schaal werk gerealiseerd, terwijl de bedrijven er zelf ook beter van worden. Gelukkige mensen = een beter bedrijf! De aanwezige ondernemers delen geleerde lessen en hun eigen tips & tricks in een interactief gesprek met de zaal. Hoe hebben zij social return onderdeel gemaakt van hun succes? EDC Internet BV is een internationaal distributiecentrum dat zorgt voor de opslag van (met name erotische) artikelen en de verzending hiervan. EDC bedenkt en beheert daarnaast succesvolle concepten op het gebied van online erotiekwinkels en is onlangs genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50 award 2017: een jaarlijks terugkerende verkiezing van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Hun motto: "Alles wat aandacht krijgt, groeit." HRM (Hoeksema's Regionale Milieudiensten) is een westerkwartiers familiebedrijf, dat al zo'n 35 jaar bestaat. HRM verhuurt afvalcontainers en zamelt afval in, met inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Via het project Waste Train Westerkwartier, waar ingezamelde electrische apparaten worden gedemonteerd door mensen die door verschillende oorzaken buiten de boot zijn gevallen, worden mensen begeleid naar een betaalde baan. Geen gepraat maar actie, midden in de maatschappij: ook in de afvalbranche gaat innovatief en sociaal betrokken goed samen. Over  Topbrands (spreker: Patrick Kroon), het derde bedrijf dat deel uit maakt van deze sessie, volgt spoedig meer informatie. Dit onderdeel is gericht op: corporate, mkb, overheid, onderwijs Deze sessie duurt 45 minuten.

Circulair ondernemen / blue economy
14:15 - 15:00
Tijdens deze sessie hoor je hoe sociale ondernemers door de kringloop sluitend te maken omzet en groei realiseren. Wat betekent de circulaire economie voor jouw bedrijfsmodel?

Wat anderen weggooien als grondstof gebruiken voor je onderneming? Dat kan, want afval is een grondstof! Deze ondernemingen zijn actief in de ‘blue economy’ en willen de kringloop sluiten - exact waar ook het verdienmodel van deze bedrijven ligt. In deze sessie vertelt o.a. New Marble's oprichter Daan Levy over zijn bedrijf. New Marble is een gloednieuw materiaal: van oude plastic flessen naar tegels met een marmeruitstraling. De tegels van New Marble worden gemaakt van 100% gerecylced PET materiaal, en kunnen, precies zoals conventionele keramische tegels, met conventionele bevestigingsmanieren gebruikt worden voor muurbedekking. De tegels zijn 40% lichter, voelen warmer aan dan normale tegels en worden gemaakt in de drie kleuren van PET flessen: blauw, groen en wit. Precious Plastic ontwikkelde machines waarmee lokaal plastic afval gerecylced kan worden, met gebruik van simpele tools en materiaal. Alle blueprints worden online open source gedeeld, zodat iedereen waar dan ook ter wereld zo'n machine kan bouwen. Op deze manier kan op heel veel plekken plastic afval een nieuw leven krijgen als iets heel anders. De missie van Holthausen Groep is 'zero emission'. Ze kijken ver in de toekomst en streven ernaar voorop te lopen in verduurzaming en daarmee de verlaging van onze ecologische voetafdruk. Hoe ze dat doen? Met verschillende divisies en business units voor Noord- en Midden-Nederland leveren ze gas(benodigdheden), kennis, middelen, schone technologie en duurzame energie. Dit doen zij vanuit de provincie Groningen omdat: "wij geloven dat dit bij uitstek de energieregio van Europa is. Daarbij zijn wij hier opgegroeid, wonen onze gezinnen hier en creëert de balans tussen natuur en industrie het ideale bedrijfsklimaat voor onze onderneming. Wij zijn trots op onze regio en laten dit zien door erin te investeren." De manier verbeteren waarop de mens energie consumeert, daar gaat het om. Dit onderdeel is gericht op: start-up, corporate, mkb, overheid Deze sessie duurt 45 minuten.

Sociale cohesie
15:15 - 16:00
Samen sterker: op lokaal niveau zorgen deze ondernemingen voor maatschappelijke, sociale en economische ontwikkeling. Maar hoe bouw je een verdienmodel op rondom sociale cohesie?

Om de samenhang in een samenleving aan te duiden wordt de term sociale cohesie gebruikt. Maar wat houdt de samenleving precies bij elkaar? Sociale cohesie staat al geruime tijd hoog op de agenda bij veel stadsbesturen. En het lijkt zo vanzelfsprekend; je woont immers niet alleen in je omgeving. Maar niet elke buurt of wijk heeft een plaats of plan om elkaar op een laagdrempelige manier te ontmoeten. Terwijl onderlinge samenhang een wijk of omgeving én haar bewoners sterker en gelukkiger maakt. In deze sessie spreken drie organisaties over de manier waarop zij deze samenhang stimuleren. Want hoe ideaal het allemaal ook klinkt, het onderwerp roept nog veel vragen op: hoe versterk je sociale cohesie in de stad? Wat is de (economische) waarde van deze toegevoegde verbinding en: hoe bouw je daar een verdienmodel omheen? De Verenigbare Club maakt van sportverenigingen een sociale ontmoetingsplek in de wijk. De mens staat centraal en achtergrond speelt hierbij geen rol. Iedereen van jong en oud, telt mee en verdient een kans om te ontmoeten en in beweging te komen. De Verenigbare Club vormt zo niet alleen zelfstandige en levendige sportverenigingen, maar draagt ook bij aan de maatschappelijke, sociale en economische ontwikkeling in de wijk. Marcel Tankink ontwikkelde het concept voor het Wijkbedrijf, waarmee de wijk door regie in eigen hand te nemen wél in staat is de financiën te organiseren, die nodig zijn voor verbetering op energetisch, bouwkundig en leefbaarheid vlak van de wijk. WeHelpen is een coöperatie gericht op het bieden van hulp en het helpen van elkaar via de website www.wehelpen.nl. Ondernemingen, gemeenten, maatschappelijke organisaties en ambassadeurs maken zich sterk voor deze groeiende coöperatie. Want hoe groter de coöperatie, hoe groter de sociale impact, de communicatie- en distributiekracht. Door samen te werken en investeringen te delen, creëert WeHelpen een krachtige infrastructuur, waarmee ze bijdragen aan een samenleving waarin elkaar helpen vanzelfsprekend is. Dit onderdeel is gericht op: overheid, onderwijs, start-up, non-profit Deze sessie duurt 45 minuten.

Zaal 4
Zaal 4
Innovatie in de zorg
13:15 - 14:00
Hoe verbeter je met sociaal ondernemen de zorg? Deze ondernemers hebben een innovatief model om betere zorg te leveren in een markt met groeiende vraag.

Hoe verbeter je met sociaal ondernemen de zorg? Deze ondernemers hebben een innovatief model om betere zorg te leveren in een markt met groeiende vraag. En dat is niet altijd makkelijk, want terwijl de vraag in Noord-Nederland toeneemt, dient er ook bezuinigd te worden. Hoe lossen ondernemers dit op? Bij Omapost weten ze eenzaamheid onder ouderen terug te dringen door inzet van een app en een bijzonder verdienmodel. Staatsbosbeheer zou je wellicht niet verwachten in deze sessie, maar biedt dagbesteding aan zorgcliënten en werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit onderdeel is gericht op: start-up, overheid, zzp, mkb Deze sessie duurt 45 minuten.

Food for Thought
14:15 - 15:00
Een product op de markt zetten om bij te dragen aan de oplossing van grote problemen in de voedselindustrie: The Dutch Weed Burger en Kromkommer deden het. En met succes!

Kunnen we door het anders produceren van voedsel de markt veranderen? Zijn er inmiddels teveel mensen op aarde om allemaal goed te kunnen eten? Deze ondernemers laten zien hoe ze de markt meekrijgen in het tegengaan van verspilling, het verbeteren van gezondheid en het verlagen van onze ecologische voetafdruk. En ze laten zien dat deze ‘green healthy mission’ geen windeieren legt. The Dutch Weed Burger maakt heerlijke ‘hamburgers’ op basis van zeewier en opende afgelopen jaar ook een eigen restaurant. Oprichter en eindbaas Mark Kulsdom vertelt je er alles over - lees ook alvast dit interview met Mark. Kromkommer wil al het kromme groente en fruit redden dat anders niet op ons bord zou belanden. Maar de verspilling van groente en fruit dat 'niet mooi genoeg' is voor de supermarkt en de consument, is geen probleem dat op zichzelf staat. Chantal Engelen laat zien dat dit een symptoom is van een voedselketen die niet goed functioneert en dat, om de verspilling écht op te lossen, er ook gewerkt moet worden aan een betere keten. Gezond, lekker, eerlijk en duurzaam voedsel, waarin met transparatie, respect en vertrouwen voor elkaar en de wereld wordt samengewerkt. Dit onderdeel is gericht op: start-up, mkb, overheid, corporate Deze sessie duurt 45 minuten.

Arbeid als missie, product als middel
15:15 - 16:00
Een missie maar zeker geen liefdadigheid: met het realiseren van arbeidsplaatsen kun je een goede boterham verdienen. Deze ondernemers stellen hun werknemers centraal bij het ontwikkelen van hun bedrijfsmodel en organisatie.

Deze ondernemers zijn een bedrijf gestart met als doel het realiseren van arbeidsplaatsen voor mensen die anders moeilijk aan de slag komen. Vaak combineren ze dit nog met een ander aspect, zoals hergebruik van materialen, of bijzondere dienstverlening. Deze ondernemers laten zien dat je met het realiseren van arbeidsplaatsen een goede boterham kunt verdienen. De Beste EHBO Doos maakt kwalitatief hoogwaardige EHBO-pakketten door mensen met een beperking aan het werk te helpen. En dit lukt op een manier die concurrerend is op prijs en kwaliteit ten opzichte van reguliere aanbieders. Het Groningse Meubelgoed zoekt actief naar manieren om dagbesteding om te zetten in een volwaardige baan, waarbij hun meester-gezel samenwerkingen prachtige meubels van hout opleveren. Ook hier wordt flink productie gehaald en zijn inmiddels een boel vaste arbeidsplaatsen gerealiseerd. Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb Deze sessie duurt 45 minuten.

Launch Café
Launch Café
Workshop: Impact inzichtelijk maken
13:15 - 14:00
Hoe maak je als sociale onderneming jouw maatschappelijke meerwaarde inzichtelijk voor buitenstaanders? Je stelt in deze sessie een concreet model op voor jouw specifieke situatie.

Als sociaal ondernemer lever je maatschappelijke meerwaarde, bijvoorbeeld door besparing van energie, uitkeringen of grondstoffen. Maar hoe maak je deze besparing inzichtelijk voor buitenstaanders? Hiervoor is het belangrijk te weten welk probleem je oplost, voor wie, en hoe je aan kunt tonen dat de oplossing waarde toevoegt. Met als doel: die waarde ook gecompenseerd krijgen in harde euro’s. Marlon van Dijk van Sinzer neemt je mee in de basisbeginselen van jouw Theory of Change: welk probleem lost jouw onderneming op, voor wie besta je, en hoe toon je aan dat de verandering die je brengt waardevol is? Je neemt een concreet model mee naar huis van de waarde die jij als sociaal ondernemer vertegenwoordigd! Schrijf je snel in voor deze workshop, want er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! Dit onderdeel is gericht op: start-up, mkb, zzp, onderwijs, non-profit Deze workshop duurt 45 minuten.

Workshop: Innovatieve financieringsvormen
14:15 - 15:00
Leer meer over de innovatieve social impact afspraken tussen ondernemers en lokale overheden in de praktijk, met als voorbeeld Toolbox uit Emmen.

Sociale ondernemingen zijn bovengemiddeld innovatief, toonde recent onderzoek van McKinsey aan. Dit aspect zit hem onder andere in de nieuwe verdienmodellen die sociale ondernemingen ontwikkelen. Juist omdat deze bedrijven zich op het raakvlak van publiek en privaat begeven, kan het opzetten van een verdienmodel extra uitdagend zijn. In deze sessie deelt de meest veelbelovende jonge onderneming van 2016 het verdienmodel dat zij samen met de overheid hebben ontwikkeld. Adriaan Pals won vorig jaar met Growing Workplace de Social Impact Award en timmert inmiddels hard aan de weg in de regio. Samen met de Gemeente Emmen ontwikkelde hij een nieuwe en kleinschalige variant van de Social Impact Bond: een afspraak waarbij de sociale onderneming financieel beloond wordt voor de maatschappelijke besparing die ze levert. Hoe dit werkt? Adriaan en Martin Fiddelaers, adviseur economie van de Gemeente Emmen, vertellen het in deze sessie. Dit onderdeel is gericht op: overheid, start-up, mkb, onderwijs Deze workshop duurt 45 minuten.

Workshop: De juridische kant van sociaal ondernemen
15:15 - 16:00
In deze zeer praktische sessie leer je meer over de juridische kanten van een sociale onderneming en krijg je concrete tips voor jouw situatie.

Voor sociale ondernemingen is het vaak lastig om passende juridische oplossingen te kiezen. Er komen een hoop vragen op je af waar je misschien helemaal nog niet mee bezig bent. Welke structuur kies jij als sociaal ondernemer? Ga je bij het oprichten van je bedrijf uit van vertrouwen of van wantrouwen? In hoeverre houd je rekening met alles wat mis kan gaan, op het moment dat je juist in mogelijkheden wil denken? Welke stappen onderneem je bij onenigheid? En moet je je iets aantrekken van de governance code voor sociale ondernemingen? Een advocaat die ervaring heeft met sociale ondernemingen neemt je in deze zeer praktische sessie mee in de juridische kanten van een sociale onderneming. Binnen een klein uur ben je een stuk beter op de hoogte van de do’s en dont’s op dit gebied en krijg je concrete tips voor jouw situatie. Schrijf je snel in voor deze workshop, want er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb, non-profit Deze workshop duurt 45 minuten.

Zaal 2

Vragen?

Wil je meer weten over het programma of kom je ergens niet uit? Ga dan naar de contactpagina en neem even contact met ons op. We helpen je graag verder!

 

* Het programma is onder voorbehoud van wijziging.