Marloes Dekker

Co-founder van Up to Us en van Jimmy’s

Haar nieuwsgierigheid naar mensen laat Marloes bewegen in veel verschillende werelden die zij vervolgens moeiteloos met elkaar verbindt. De vaak verrassende ontmoetingen die daarmee tussen mensen ontstaan, gecombineerd met Marloes haar energie, flinke ervaring in samen creëren en kunde in ‘professioneel experimenteren,’ maken dat ideeën ook werkelijk in actie worden omgezet. Niet voor niets is haar motto: dream big, start small, but most of all start.

Als co-founder van Up to Us werkt zij samen met organisaties die een belangrijke rol spelen in het leven van jongeren (zoals welzijn, jeugdzorg en onderwijs) en die jongeren willen stimuleren tot een nieuwsgierigheid hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Up to Us is gespecialiseerd in trajecten om deze organisaties en jongeren samen te laten praten en werken. Zij stippelt samen met organisaties, professionals én jongeren een route uit om te komen tot een omgeving waarin iedereen tot zijn of haar recht komt. Vanuit de overtuiging dat impact altijd begint bij praten en ontwikkelen mét in plaats van óver jongeren.

Up to Us bouwt daarnaast ook zelf aan initiatieven die bijdragen aan een mooiere samenleving.

Jimmy’s is daar een voorbeeld van. Ruim vijf jaar geleden begonnen Marloes en co-founder Fanny Koerts samen met jongeren en een groot netwerk van collega (sociaal) ondernemers door heel Nederland te bouwen aan dit jongerennetwerk, dat wordt gerund door jonge mensen en een netwerk van experts. Met het concept Jimmy’s faciliteren zij omgevingen, situaties en omstandigheden waarin jongeren (informeel) leren, samenwerken, uitgedaagd worden en nieuwe mogelijkheden creëren voor zichzelf en anderen. De kracht van deze aanpak zit onder andere in co-creatie, gelijkwaardige samenwerking en creëren van eigenaarschap. Het vertrekpunt is altijd wat iemand kan en wie iemand is, vanuit contact en verbinding en met oprechte aandacht voor en nieuwsgierigheid naar de persoon en zijn ontwikkeling.

In alles wat Up to Us doet staat maatschappelijke winst voorop. Dat leverde de afgelopen jaren regelmatig de vraag op: ‘maar waar verdien je dan je geld mee?’

Gaan zakelijk en maatschappelijke winst samen? Zeker! Volgens Marloes zit in tijden van verandering de kunst gewoon in het licht reizen en slim kiezen.