Vergroot je markt met innovatieve groei- en deelmodellen

Leer van deze sociale ondernemers met een innovatief groei- of deelmodel, die opschalen, franchisen of open source delen voor meer impact. Welk model past bij jouw bedrijf?

Eén van de bijzondere eigenschappen van sociale ondernemingen is dat ze concurrentie toejuichen in plaats van tegenhouden. Sociale ondernemingen zijn immers opgericht om een bepaald maatschappelijk probleem op te lossen, dus hoe meer andere ondernemers dit doen, hoe beter. Veel sociale ondernemingen hebben dan ook een soort (gratis) franchise model, waarbij ze actief meewerken aan het uitbreiden van de markt elders. In deze sessie gaan we in gesprek met sociale ondernemingen die zich over het land verspreiden, of op het punt staan dat te doen.

Marloes Dekker is oprichter van Jimmy’s, een jongerennetwerk dat wordt gerund door jonge mensen en een netwerk van experts. Jimmy’s werd opgezet vanuit Up to Us, dat gespecialiseerd is in trajecten om jongeren samen te laten praten en werken met welzijn, jeugdzorg en onderwijs.  Jimmy’s is op steeds meer plaatsen in Nederland te vinden en faciliteert omgevingen, situaties en omstandigheden waarin jongeren (informeel) leren, samenwerken, uitgedaagd worden en nieuwe mogelijkheden creëren voor zichzelf en anderen. De kracht van deze aanpak zit onder andere in co-creatie, gelijkwaardige samenwerking en creëren van eigenaarschap. Gaan zakelijk en maatschappelijke winst samen? Zeker! Volgens Marloes zit in tijden van verandering de kunst gewoon in het licht reizen en slim kiezen.

Precious Plastic heeft de afgelopen twee jaar machines ontwikkeld om lokaal plastic afval te recyclen, met gebruik van simpele tools en materiaal. Precious Plastic deelt alle blueprints online, open source, zodat iedereen waardanook ter wereld eenzelfde machine kan bouwen. Zo kan op heel veel plekken lokaal plastic afval een nieuw leven krijgen als iets heel anders.

Binnen Zorgcoöperatie Noord zorgen kleinschalige zorgaanbieders samen met elkaar voor het leveren van een divers en kwalitatief zorgaanbod in Friesland. Kleinschaligheid betekent dichtbij, op maat en uitgaand van de behoefte van de klant. Coöperatief betekent dat we van elkaars kwaliteiten gebruik kunnen maken om aan de boven genoemde diversiteit en kwaliteit handen en voeten te geven. René de la Porte vertelt over deze coöperatievorm, waardoor Zorgcoöperatie Noord een van de grotere zorgaanbieders in Friesland is geworden, met ondernemers in elke regio, stad en elk dorp.

Dit onderdeel is gericht op: start-up, zzp, mkb

Deze sessie duurt 45 minuten.