Waarom je naar Social Impact Day moet, volgens Harm Post

Door Social Impact Day Noord op September 24, 2018

Waarom je naar Social Impact Day moet, volgens Harm Post

Onderstaande column verscheen op 11 september jl. in de Groningse Ondernemerscourant

Business is the most powerful force in society

Op 17 oktober 2018 wordt voor de derde keer op rij de Social Impact Day Noord georganiseerd. Een dag waarop maatschappelijk betrokken ondernemers elkaar ontmoeten en laten inspireren. Wat mij betreft staat deze dag aan de basis van wat er nodig is in Noord-Nederland.

Business is the most powerful force in society, stelde Ben Cohen (van Ben & Jerry’s) in 2016 op de eerste editie van Social Impact Day. Bedrijven als sterkste kracht in de samenleving. Tot de jaren ’50 was dat de kerk. Vervolgens was dat de overheid. En sinds het begin van dit millennium is dat het bedrijfsleven, aldus Cohen. Bedrijf en samenleving komen zo steeds dichter bij elkaar te staan. Dat zie je onder andere doordat consumenten steeds meer van bedrijven verwachten dat ze iets doen voor de samenleving. En je ziet het bij millennials die ‘een positieve bijdrage leveren’ als topprioriteit zien in hun werk. Wil je in de toekomst interessant zijn voor jonge, talentvolle mensen, dan moet je als bedrijf investeren in sociaal ondernemerschap.

Dit jaar is, naast Herman Wijffels, zonnekoningin Roebyem Anders uitgenodigd om te komen spreken. Zij wijdt zich al twintig jaar aan de zonne-energie en werkt nu aan een rooftop revolution. Als Nederlands directeur van Sungevity, het grootste zonnepanelenbedrijf van Europa, is haar missie om op ieder dak zonnepanelen te krijgen. Sungevity doet dat samen met Urgenda in het project Schooldakrevolutie. De Schooldakrevolutie wil dat in 2020 de helft van de scholen van zonnepanelen zijn voorzien en besparingen worden ingezet voor duurzame lesprogramma’s. Een maatschappelijke vooruitgang die is gestart bij de ambitie van een bedrijf.

In Noord-Nederland zijn verschillende maatschappelijke uitdagingen waarin ondernemers een cruciale rol spelen. Denk aan arbeidsparticipatie of circulaire economie. Of denk aan de invloed op de leefbaarheid als ondernemers de basisvoorzieningen overeind houden in krimpregio’s.

Oprechte maatschappelijke betrokkenheid vanuit een rendabele onderneming is een van de sterkste krachten in onze samenleving. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Op 17 oktober gaat Noord-Nederland hierover in gesprek tijdens hét ondernemersevent over maatschappelijke impact in De Oosterpoort.

Harm D. Post

oud-directeur Groningen Seaports

> Overtuigd? Er zijn nog kaarten!