Growing Workplace uit Emmen wint Social Impact Award

Door Social Impact Day Groningen op November 10, 2016

Growing Workplace uit Emmen wint Social Impact Award

Aan het einde van de Social Impact Day Groningen is de Social Impact Award uitgereikt aan de meest veelbelovende startende sociale onderneming uit Noord-Nederland. De award ging naar Growing workplace “een inspirerende omgeving waar ondernemende mensen elkaar ontmoeten” uit Emmen. De Social Impact Award bestaat uit een percentage van de entreegelden van Social Impact Day Groningen en een coachingstraject, samengesteld door de partners van de dag.

De jury is onder de indruk van wat Growing Workplace in haar eerste jaar al heeft bereikt.  Growing Workplace heeft al veel gerealiseerd in omzet, resultaat en werkgelegenheid en is aantoonbaar aan het groeien. De coöperatie bruist en dat is terug te zien in de vele samenwerkingen, de vele groepen die worden bediend, en de vele nominaties voor deze onderneming. De inkomsten zijn op dit moment nog onvoldoende om alle betrokkenen te vergoeden, maar volgens de jury wijst het verdienmodel erop dat dit op termijn wel gaat lukken.

SocialImpactAward2

Van de drie finalisten is Growing Workplace het meest concreet en geworteld. De andere finalisten werden ook geprezen door de jury.

Handmade Hopes uit Groningen is een prachtige woonwinkel waar jongeren met een bijzondere achtergrond kunnen leren wat hun talenten zijn. De jury is erg enthousiast over het concept: met verschillende activiteiten draagt de organisatie bij aan het oplossen van een maatschappelijke uitdaging. De winkel heeft verbinding met verschillende partijen en werkt met de noodzakelijke professionals. Door diverse inkomstenbronnen, zoals opbrengst uit de winkel én de begeleidingsbudgetten, is er ruimte om te ontwikkelen en het verdienmodel te versterken. Handmade Hopes is nog geen zelfstandige onderneming, maar heeft wel de potentie zelfstandig te worden.

Mothers United uit Delfzijl bestaat uit alleenstaande Antilliaanse moeders die de pollepel in eigen hand hebben genomen en een eigen cateringbedrijf hebben opgezet. Met een aantal betrokken partijen is er een goed ondernemingsplan gerealiseerd. De jury vindt Mothers United een mooi voorbeeld van meervoudige waardecreatie. Bovendien is er een goed verdienmodel opgezet, dat zich met de opening van de restauratie in 2017 kan gaan bewijzen. Kleine experimenten met een foodtruck waren succesvol. De jury acht de opstarttijd van 3 jaar wel vrij lang en hoopt dat de onderneming zich sneller bewijst. 

SocialImpactaward3

De Social Impact Award is ontworpen door Ellen Beck. De houtlagen staan symbool voor de verschillende momenten in de ontwikkeling van het bedrijf . De mensen die hieraan bijdragen werken samen naar een toekomst en gaan steeds een stapje (of laagje) verder.

Lees meer over de achtergrond van de Social Impact Award.