Finalist #1 Social Impact Award: De Woeste Grond

Door Social Impact Day Noord op October 10, 2018

Finalist #1 Social Impact Award: De Woeste Grond

Het beste alternatief voor de bio-industrie | Léon Stam & Eugénie Benda

Of je nu vegetariër bent of niet: de plofkip kan écht niet meer. Varkens onder erbarmelijke omstandigheden in vrachtwagens; niemand is voor. En toch gebeurt het op grote schaal. De vleesindustrie is een beetje uit de hand gelopen. Gelukkig zijn er ook slagerijen die snappen dat mensen omnivoren zijn en dat dieren het recht hebben op een heerlijk, rustig, stressloos en waardig bestaan.

De Woeste Grond – naar eigen zeggen een ‘meukvrije natuurslagerij’ – is daar een van. De slagerij laat zien dat het mogelijk is om dier-, mens- én milieuvriendelijk vlees te verkopen. Dieren worden grazend in Noord-Nederland grootgebracht. Ze onderhouden de natuur en krijgen geen kunstmatig voer. Dit resulteert in minder methaanuitstoot. Je zou kunnen zeggen dat hun ‘carbon footprint’ aanzienlijk lager is dan die van boerderij- en staldieren.

Tot het moment van slachten, dat ook op een rustige, respectvolle manier gebeurt, is de natuurboer bij de dieren. Slager Léon stelt zijn eigen biologische kruidenmelange samen, met 50% minder zout en zonder suiker, gluten en schadelijke e-nummers. Eugénie brengt het natuurvlees verdienstig op de markt in Nederland en België bij zowel consument en Retail. De Woeste Grond is een echt familiebedrijf en daarnaast heeft het mensen in dienst die moeilijk aan werk komen, door een handicap of andersoortige beperking. Ze kunnen zich bij De Woeste Grond ontplooien en worden gewaardeerd als mens.

De Woeste Grond doet niet alleen goed, ze vertellen het ook graag door. Zo geven ze workshops en voorlichtingen en starten ze binnenkort met een podcast, met als doel het bewustzijn te vergroten bij de consument, die hierdoor minder vaak vlees eet en hierbij milieubewuste keuzes maakt. Dit sluit ook aan op hun driejarenplan. De ambitie is een groot deel van vleesetende consumenten overtuigd te hebben van de misstanden in de bio-industrie en hen andere keuzes te zien maken: de juiste prijs betalen, het artikel als luxeproduct te zien en het minder vaak te nuttigen.

Kijk voor meer informatie ook eens op dewoestegrond.nl!