Marco Agema van Friet van Piet over de cafetaria van de toekomst

Door Tom Tieman op October 24, 2016

Marco Agema van Friet van Piet over de cafetaria van de toekomst

Glutenvrije kroketten, vleesloze frikadellen en patat van Groninger piepers; je zou Friet van Piet aan de Meeuwerderweg de cafetaria van de toekomst kunnen noemen. Ondernemer Marco Agema is er namelijk hard aan de slag om zijn cafetaria over drie jaar honderd procent duurzaam te laten werken. ‘Ik vind het belangrijk om te kijken hoe je als ondernemer in de wereld staat’, zegt Agema.

Friet van Piet werd zo’n veertig jaar geleden opgericht in de Oosterpoort door Agema’s ouders Piet en Rens Agema. Marco, de jongste van drie kinderen, nam het stokje aan het begin van deze eeuw over. Toen hij in 2006 trotse vader werd van een dochter begon zijn missie voor een duurzame cafetaria. ‘Het krijgen van een kind maakt je een ander mens’, vertelt Agema. ‘Ik ging meer reflecteren op mezelf; ben ik trots op wat ik aan het doen ben? En kan het ook anders? Ik heb nu de missie om in 2019 honderd procent duurzaam te zijn. Die missie heb ik aan haar te danken.’

frietvanpiet-fotografie Bianca Blokland

Die doelstelling wil Agema halen door zoveel mogelijk regionale producten aan te bieden. ‘Ik vind het belangrijk om regionaal te werken. Ik heb net een slager in Grijpskerk gevonden die snacks voor me gaat maken. Sinds kort hebben we biologische kipsnacks en heb ik een biologische producent van handijs gevonden. Dan gaan producten als ingevroren frikadellen of ijs van Ola meteen de deur uit. Als je op die manier streeft naar een breed assortiment met mooie producten, dan wordt het nooit saai.’

Maar daarmee houdt het nog niet op. Want Agema heeft alle XXL- grote porties van het menu gehaald en vervangen door producten als de Javaanse of glutenvrije frikadellen en vleesloze kroketten. Veganisten en vegetariërs kunnen dus ook bij Friet van Piet terecht. ‘En dat is niet meteen een doelgroep die je bij een cafetaria zult verwachten’, zegt Agema. ‘Het heeft me ook klanten gekost. Maar aan de andere kant trekken we mensen die nog nooit een voet in een cafetaria hebben gezet omdat ze het idee hebben dat het ongezond is. Die doelgroep proberen we te trekken. Dat is soms lastig omdat je moet opboksen tegen vooroordelen. Daarnaast moet ik producten natuurlijk wel kunnen verkopen. Ik ben immers ondernemer.’

Agema vindt het nog wel eens lastig om door de muur van vooroordelen te breken. ‘Neem mayonaise bijvoorbeeld. We zeggen mayo tegen frietsaus. Je zou kunnen zeggen; waar maak je je druk om? Maar mayo is iets anders dan frietsaus. Mensen weten dat niet, maar vaak weet men in de kern niet wat ze bestellen. We zijn zo trots op onze kinderen maar we weten niet wat we ze te eten geven. Als het aan mij ligt, had ik daarom altijd 100% duurzame en biologische producten verkocht, maar ik krijg de klant niet altijd mee. Daarom is het ook mijn missie om die mindset bij klanten te veranderen.’

Toch heeft de groene wending van Agema’s bedrijfsvoering hem geen windeieren gelegd. Sinds de ondernemer het roer omgooide, vliegen de prijzen en lofuitingen hem om de oren. Een vermelding in de cafetaria top 100, een snackstar in 2009 en de ‘meest duurzame cafetaria van Nederland’ in 2014. Vorig jaar kwam daar zelfs de titel ‘Meest markante horecaondernemer van Groningen’ bij.  ‘Ik hoop dat ik mijn collega’s kan prikkelen om ook hun bedrijfsvoering biologisch en duurzaam in te richten’, vertelt Agema. ‘De Stad wil in 2025 duurzaam zijn. Dat is een serieuze uitdaging die je alleen kunt halen als je er op tijd aan begint. Dat geldt eigenlijk voor iedereen!’ 

Marco Agema spreekt tijdens Social Impact Day Groningen samen met Jolijn Creutzberg (Van Hulley) over de valkuilen en succesfactoren van sociaal ondernemen in de Serie: Gronings Succes.

(Fotografie: Bianca Blokland)