Social Impact Day Noord

2017

Waarom?

Social Impact Day Noord wordt georganiseerd om ondernemers uit de regio te laten zien hoe zij als onderdeel van hun bedrijfsvoering naast financiële meerwaarde ook maatschappelijke meerwaarde kunnen realiseren.

We bieden een afwisselend programma om ondernemers en beleidsmakers te inspireren, te leren en te faciliteren om (nog) meer social impact te realiseren. Met dit evenement zetten we Noord-Nederland op de kaart als regio waar maatschappelijk rendement gecombineerd wordt met financieel rendement. We laten zien wat de kansen zijn voor ondernemers en bieden concrete handvatten om deze te grijpen. Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap?

Ondernemen met maatschappelijke meerwaarde

Ondernemen wordt steeds vaker gezien als oplossing voor veel (sociale en maatschappelijke) problematiek of uitdagingen: verbeter de wereld, begin een bedrijf. Steeds meer ondernemers zien het oplossen van maatschappelijke problemen als het doel van hun bedrijf: ze willen sociaal-maatschappelijke impact creëren. Sociale ondernemingen zijn hiermee een sterk groeiende groep en een trend waar men niet meer omheen kan. Het onderwerp spreekt jonge startende ondernemers aan én mensen die een succesvolle carrière achter de rug hebben. Bovendien is er interesse vanuit bestaande bedrijven die al ‘succesvol’ zijn, die nu iets willen doen voor de maatschappij, of samenwerking willen verkennen met sociaal ondernemers.

Noord-Nederland als hub

Noord-Nederland is een fantastische regio waar veel gebeurt op het gebied van sociale innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Met dit evenement willen we ons op de kaart zetten als dé regio voor sociaal ondernemerschap in Nederland. Hoe? Door sociaal ondernemerschap te vieren, stimuleren en faciliteren. Door te zorgen dat de juiste verbindingen ontstaan, zodat alle doelgroepen die zich bezig (willen) houden met sociaal ondernemerschap (starters, bedrijven, instellingen, gemeente, provincie) elkaar vinden. We staan niet voor niets bekend als innovatieve en ondernemende regio. Dit kunnen we versterken door Noord-Nederland uit te roepen tot sociaal innovatieve en ondernemende regio, oftewel dé hub voor social impact.

Voor wie?

Social Impact Day Noord richt zich op ondernemers die meerwaarde willen realiseren. Het programma is opgezet voor startups, midden- en kleinbedrijf, corporates en beleidsmakers.

Op 1 november bieden we ondernemers uit de regio een inspirerend programma om in de praktijk (meer) maatschappelijke meerwaarde te realiseren. Met prikkelende keynotes, workshops en themasessies gaan we inspireren, leren én faciliteren. Ondernemers en organisaties kunnen door deze dag de volgende stap gaan zetten richting (meer) maatschappelijke relevantie.

Het evenement vindt plaats in samenwerking met Let’s Gro, het succesvolle inspiratiefestival over de toekomst van de stad Groningen. Groningen barst van de goede initiatieven en innovaties, en het potentieel is nog vele malen groter. Tijdens Let’s Gro worden de goede ideeën voor de stad opgehaald.

Waar en wanneer?

De tweede editie van Social Impact Day Noord vindt plaats op woensdag 1 november 2017.

Groninger Forum
Hereplein 73
9711 GD Groningen
050 311 0215

Organisatie

De organisatie van de Social Impact Day Noord is in handen van Bries. Bries helpt individuen, ondernemingen en organisaties om (meer) maatschappelijke impact te realiseren.

Bries
Boterdiep 63
9712 LK Groningen
burobries.nl
050 311 0215 / 06 4483 6363

Initiatiefgroep

Het initiatief voor de Social Impact Day Groningen 2016 is genomen door de volgende partijen: Van Hulley, Gemeente Groningen, Rabobank, Culinaire Vakschool, Lentis, Noorden Duurzaam, Groningse Uitdaging en Bries.

Partners

De Social Impact Day Groningen 2016 werd mogelijk gemaakt door onze partners. Lees verder op de Partnerpagina voor meer informatie.

Comité van Aanbeveling

Ons Comité van Aanbeveling onderschrijft de doelstellingen van Social Impact Day Noord en draagt de organisatie een warm hart toe. De leden van het Comité zetten zich in voor sociaal ondernemen, vanuit verschillende achtergronden en met elk een eigen netwerk en expertise. Mede door hun inzet en aanbeveling hopen wij de kennis over en de slagkracht en ontwikkeling van sociaal ondernemen in Noord Nederland te vergroten.

Het Comité van Aanbeveling van Social Impact Day Noord bestaat uit:

Jolijn Creutzberg

Oprichter en CEO van Van Hulley. Studeerde Business Adminstration aan de Rijksuniversiteit Groningen, werkte in Milaan in de internationale handelswereld en maakte in 1994 de stap naar ondernemerschap met Projectbureau Creutzberg. Richtte in 2012 Van Hulley op. Deze duurzame en sociale onderneming recylcet jouw versleten overhemd tot een persoonlijke boxershort, gemaakt door vrouwen die anders moeilijk aan de slag komen. Daarnaast volgen zij anderhalve dag per week een opleiding om hen na een jaar met kennis, werkervaring en zelfvertrouwen een plek in de samenleving te geven.

Sieger Dijkstra

Ondernemer met een passie voor innovatie. Blaast met zijn bedrijf TurnNext graag nieuw leven in organisaties die (bijna) zijn opgegeven. Is lid van diverse besturen en raden, waaronder MegaWindForce, Oerol Festival en Eurosonic/Noorderslag. Voorzitter van het netwerkevent Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland voor bestuurders en ondernemers, waar de prijs voor de meest Noordkrachtige persoon of organisatie wordt toegekend. Voormalig voorzitter en kwartiermaker van Economic Board Groningen, dat werkgelegenheid en bedrijvigheid in het Groninger aardbevingsgebied stimuleert.

Elly Pastoor

Maatschappelijk ondernemer: sinds jaar en dag aanjager en ontwikkelaar van sociale en duurzame innovatieve projecten, met name gericht op groepen in achterstandsposities. Thans part-time wethouder in de gemeente Grootegast met o.a. de portefeuilles Sociale Zaken, Economische zaken, Armoedebeleid, Participatiewet en arbeidsmarktbeleid en Dorpenbeleid. Mede-initiator Social Impact Day Groningen 2016. Verder o.a. mede-initiatiefnemer van de Culinaire Vakschool Groningen en actief als toezichthouder en bestuurslid in diverse maatschappelijke organisaties.  

Harm Post

Voormalig directeur van Groningen Seaports. Richtte zich na het afronden van de pioniersfase van de Groninger Zeehavens na 16 jaar op nieuwe uitdagingen. Zet zich sindsdien in voor Groningen Airport Eelde, om meer bedrijvigheid rond de luchthaven te arrangeren. Is bedrijfsadviseur, lid van diverse commissariaten en begeleidt jonge ondernemers, onder andere door deelname aan de jury van de Jonge Ondernemersprijs. Staat voor fris ondernemerschap en innovatie.

Jellie Tiemersma

Ondernemer die maatschappelijk en zakelijk resultaat met elkaar wil verbinden. Al jarenlang actief als commissaris, (interim-)manager en bestuurder bij diverse Noordelijke en landelijke organisaties in het sociale en culturele domein en bij overheden en non-profit instellingen. Veel affiniteit met politieke en maatschappelijke vraagstukken. Heeft een mening over thema’s als diversiteit, inclusie en sociaal ondernemen. Netwerken is voor haar een basisbehoefte. Gaat met haar bedrijf Personal Too in op vraagstukken van deze tijd: tijden veranderen, net als ideeën over werk, ondernemen, organisaties en leiderschap. Werkt als maatschappelijk ondernemer aan de Noord Nederlandse NaaiFabriek en UnSeenColors.

Rob Verhofstad

Lid van het College van Bestuur van de Hanzehogeschool Groningen. Gericht op onderwijs, internationalisering, marketing en communicatie met bijzondere aandacht voor de economische opleidingen, de kunsten en het Honours College. Houdt zich intensief bezig met het speerpunt ondernemerschap. Ondernemerschap en ondernemenheid bij studenten in de vorm van start-ups of andere innovatieve vormen om te komen tot maatschappelijke impact.

Alfred Welink

Directeur van DVA Next in Assen en vanuit daar tevens CEO van Recuperate Medical. Voormalig directeur-eigenaar van Distrivers in Hoogeveen en mede-oprichter van NL Investeert, een initiatief dat cofinanciering voor het MKB in de regio mogelijk maakt. Werd in 2006 verkozen tot Drentse Ondernemer van het Jaar en nam in 2017 het voorzitterschap van VNO-NCW Noord op zich, wat hem een nieuwe mogelijkheid bracht om zijn missie uit te dragen: het bevorderen van ondernemerschap in het Noorden.

 

Partners 2017

Social Impact Day Noord wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren:

Founding Partners

Partners

Content Partners

Vrienden

Partners 2016

De eerste editie van de Social Impact Day Groningen werd mede mogelijk gemaakt door deze Partners en Vrienden:

Founding Partners

Partners

Content Partners

Vrienden

Initiatiefnemers

Nieuwsbrief

Subscribe to our mailing list

* indicates required